Zelf aan de slag


Diabetes is een chronische ziekte die invloed heeft op uw leven. Om uw diabetes onder controle te houden, is het belangrijk dat u ook zelf aan de slag gaat. Wat kunt u zelf doen?

Het consult voorbereiden

Bij het leren leven met met uw diabetes, is het belangrijk dat u zelf een goed beeld heeft van wat u wilt weten over diabetes en waar u hulp bij nodig heeft. Om hier inzicht in te krijgen, is het verstandig om een gesprek aan te gaan met uw huisarts of praktijkondersteuner. U kunt dit gesprek voorbereiden door bij uzelf na te gaan: 
  • welke vragen u heeft;
  • welke medicatie u gebruikt en of u daar vragen over heeft;
  • of uw leefstijl invloed heeft op uw ziekte en zo ja, kan een zorgprofessional u begeleiden in het aanpassen van uw leefstijl.

Medicijngebruik

Medicijnen kunnen helpen om uw bloedsuikerspiegel op peil te houden. Zorg dat u uw medicijnen altijd bij u heeft. Neem de medicijnen volgens voorschrift in. Wijk niet af van de dosering zonder overleg met uw behandelend arts. Wacht niet tot het controleconsult wanneer u vragen heeft over het gebruik van de medicijnen.

Zelf uw leefstijl verbeteren

Onder leefstijl verstaan we bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. U kunt zelf aan de slag om uw leefstijl te veranderen. Maar hoe doet u dit? Wij geven u tips! 

Bewegen
Regelmatig bewegen kan overgewicht in het algemeen en diabetes gerelateerde klachten verminderen. Voldoende beweging zorgt er ook voor dat u zich fitter voelt en ontspannen bent. U beweegt voldoende wanneer u minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning doet, verspreid over diverse dagen. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). Bent u jonger dan 18 jaar, doe dan minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning.

U beweegt matig intensief wanneer u een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Onder matig tot intensief bewegen valt bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen. U hoeft dus niet per se te sporten om aan de norm te voldoen. Wilt u in Rotterdam en omgeving gaan sporten, maar weet u niet waar? Kijk dan op: beweegkrachtrotterdam.nl of Rotterdamsport.nl.

Stoppen met roken
Roken is een belangrijke risicofactor bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Wanneer u diabetes heeft, is er een hoger risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Stoppen met roken doet het risico sterk dalen. De sterkste daling treedt al op in het eerst jaar. Stoppen met roken is vaak moeilijk, maar niet onmogelijk. Op de website thuisarts is meer informatie te vinden over het stoppen met roken en hoe u dit het beste aan kunt pakken. 

Gezonde voeding 
Voeding en diabetes gaan hand in hand. Een slecht voedingspatroon maakt de klachten vrijwel direct erger. Een gezond voedingspatroon vermindert juist de klachten. Maar wat is gezonde voeding? Vraag uw huisarts of praktijkondersteuner om een afspraak bij de diëtist. De diëtist kan u op weg helpen met een gezond voedingspatroon. 

Alcohol
Alcohol heeft net als voeding direct invloed op de bloedsuikerspiegel. Matig tot geen alcoholgebruik is dan ook van belang om een hoge bloedsuiker te voorkomen. In alcoholische dranken kunnen koolhydraten zitten die de bloedsuiker verhogen. In bier zitten meer koolhydraten dan in wijn of gedestilleerde dranken. De alcohol zelf heeft na een aantal uren het effect dat het de bloedsuikerspiegel juist verlaagt. Dat kan bijvoorbeeld ’s nachts gevaarlijk zijn, wanneer u het niet merkt.

Er wordt gesproken van matig alcoholgebruik wanneer u niet meer dan één consumptie per dag nuttigt.