Zelf aan de slag


Om het risico op hart en vaatziekten te verlagen en/of uw ziekte onder controle te krijgen is het belangrijk dat u zelf aan de slag gaat. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te doen:


Risicotest

Mensen met een verhoogd risico op het krijgen van hart en vaatziekten kunnen ook terecht bij de praktijkondersteuner. Om te onderzoeken of u mogelijk een verhoogd risico heeft, kunt u een test maken op www.testjerisico.nl

Het consult voorbereiden

Juist bij het voorkomen van hart en vaatziekten, is het belangrijker dat u zelf een goed beeld heeft van wat u wilt weten en waar u hulp bij nodig heeft van een zorgprofessional. Om inzicht hierin te krijgen kunt het gesprek aan gaan met uw huisarts of praktijkondersteuner tijdens de jaarlijkse controle. U kunt dit consult voorbereiden door bij uzelf na te gaan: 

  • Welke vragen u heeft?
  • Welke medicatie u gebruikt en of u daar vragen over heeft?
  • Heeft u de leefstijltest gedaan? En heeft u bedacht wat u wilt met de uitslag?


Zelf uw leefstijl verbeteren

Onder leefstijl verstaan we bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. U kunt zelf aan de slag om het risico op hart en vaatziekten te verminderen door uw leefstijl te verbeteren. Maar hoe doet u dit? Wij geven u tips! 

  • Bewegen: Regelmatige lichamelijke activiteiten kunnen overgewicht in het algemeen en het risico op hart en vaatziekten verlagen. Voldoende beweging zorgt er ook voor dat u zich fitter voelt en ontspannen bent. U beweegt voldoende wanneer u minimaal vijf dagen in de week, 30 minuten matig tot intensief beweegt. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). Bent u jonger dan 18 jaar, dan is 60 minuten bewegen per dag de norm. U beweegt matig intensief wanneer u een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Onder matig tot intensief bewegen valt bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen. U hoeft dus niet per se te sporten om aan de norm te voldoen. Haalt u de norm? Check het op 30minutenbewegen.nlWilt u in Rotterdam en omgeving gaan sporten, maar weet u niet waar? waar kijk dan op beweegkrachtrotterdam.nl of rotterdamsportstad.nl

  • Stoppen met roken: Roken is een belangrijke risicofactor bij het ontstaan van hart en vaatziekten. Een roker heeft in veel gevallen een bijna tweemaal zo hoog risico op hart en vaatziekten, als een leeftijdsgenoot met dezelfde eigenschappen die niet rookt. Stoppen met roken doet het risico sterk dalen. De sterkste daling treedt al op in het eerst jaar. Stoppen met roken is vaak moeilijk, maar niet onmogelijk. Op de website thuisarts is meer informatie vinden over het stoppen met roken en hoe u dit het beste aan kunt pakken.

  • Gezonde voeding: Voeding kan het risico op hart en vaatziekten zowel vergroten als verkleinen. Maar wat is gezonde voeding? Vraag uw huisarts of praktijkondersteuner om een afspraak bij de diëtist. Een diëtist kan u op weg helpen met een gezond voedingspatroon. 

  • Alcohol: Matig tot geen alcoholgebruik kan het risico op hart en vaatziekten verlagen. Er wordt gesproken van matig alcoholgebruik wanneer mannen niet meer dan 3 en vrouwen niet meer dan 2 consumpties per dag nuttigen.