Zelf aan de slag


Om het risico op hart en vaatziekten te verlagen en/of uw ziekte onder controle te krijgen is het belangrijk dat u zelf aan de slag gaat. Wat kunt u zelf doen?

Het consult voorbereiden

Juist bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, is het belangrijk dat u zelf een goed beeld heeft van wat u wilt weten en waar u hulp bij nodig heeft van een zorgprofessional. Om inzicht hierin te krijgen, kunt het gesprek aangaan met uw huisarts of praktijkondersteuner tijdens de jaarlijkse controle. U kunt dit consult voorbereiden door bij uzelf na te gaan: 
  • welke vragen u heeft;
  • welke medicatie u gebruikt en of u daar vragen over heeft;
  • of uw leefstijl invloed heeft op uw ziekte en zo ja, kan een zorgprofessional u begeleiden in het aanpassen hiervan;
  • welke hulp u nodig heeft om het opgestelde behandelplan uit te kunnen voeren.

Zelf uw leefstijl verbeteren

Onder leefstijl verstaan we bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. U kunt zelf aan de slag om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen door uw leefstijl aan te passen. Maar hoe doet u dit? Wij geven u tips! 

Bewegen
Regelmatig bewegen kan overgewicht in het algemeen en het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Voldoende beweging zorgt er ook voor dat u zich fitter voelt en ontspannen bent. U beweegt voldoende wanneer u minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning doet, verspreid over diverse dagen. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). Bent u jonger dan 18 jaar, doe dan minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. 

U beweegt matig intensief wanneer u een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Onder matig tot intensief bewegen valt bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen. U hoeft dus niet per se te sporten om aan de norm te voldoen. Wilt u in Rotterdam en omgeving gaan sporten, maar weet u niet waar? waar kijk dan op beweegkrachtrotterdam.nl of Rotterdamsport.nl

Stoppen met roken
Roken is een belangrijke risicofactor bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Een roker heeft in veel gevallen een bijna tweemaal zo hoog risico op hart- en vaatziekten als een leeftijdsgenoot met dezelfde eigenschappen die niet rookt. Stoppen met roken doet het risico sterk dalen. De sterkste daling treedt al op in het eerst jaar. Stoppen met roken is vaak moeilijk, maar niet onmogelijk. Op de website thuisarts is meer informatie vinden over het stoppen met roken en hoe u dit het beste aan kunt pakken.

Gezonde voeding
Gezonde voeding kan het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Maar wat is gezonde voeding? Vraag uw huisarts of praktijkondersteuner om een afspraak bij de diëtist. Een diëtist kan u op weg helpen met een gezond voedingspatroon. 

Alcohol
Matig tot geen alcoholgebruik kan het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Er wordt gesproken van matig alcoholgebruik wanneer u niet meer dan één consumptie per dag nuttigt. 

Hartstichting
Wilt u meer lezen over bewegen en gezondheid dan kunt u ook informatie vinden op hartstichting.nl/hart-vaten.