Meer gemak en efficiëntie dankzij digitale dienstverlening


Tijdsbesparing, ontlasting van het team en een toenemende zelfredzaamheid bij patiënten: voor huisarts Ben Baggerman bewijst digitale dienstverlening al een paar jaar op vele fronten dagelijks haar nut. “Ik vind dit een verrijking van de praktijk.”

Toen Achmea een jaar of drie geleden een digitale module aanbood, besloot huisarts Ben Baggerman om te kijken of dit iets voor de praktijk zou kunnen zijn. Inmiddels is zijn praktijk in onze regio één van de koplopers als het gaat om digitale diensten. Patiënten kunnen online afspraken maken, herhaalrecepten bestellen, hun dossier inzien, onderzoeksuitslagen bekijken en e-consults aanvragen. “We zijn destijds voorzichtig begonnen met online herhaalmedicatie, gaandeweg hebben we onze digitale dienstverlening uitgebreid. Er zat weliswaar een behoorlijke aanloopperiode op, maar nu is zo’n 30% van de patiënten een actieve gebruiker van mijngezondheid.net. Ik vind dat prettig: de efficiëntie in de praktijk vaart er wel bij.”

Tijdsbesparing in de praktijk

De voordelen daarvan zijn volgens Ben merkbaar op diverse fronten. “Om te beginnen ontlast deze werkwijze onze telefoon enorm. Daarnaast is er absoluut sprake van tijdsbesparing. Online herhaalmedicatie aanvragen bijvoorbeeld scheelt de assistente diverse administratieve handelingen per patiënt en dat loopt in een week toch aardig op. Bij het aanvragen van een e-consult worden patiënten daadkrachtiger in het kort omschrijven van hun klacht, als arts leer je om kort een duidelijk advies te geven.

Inzage in het medisch dossier is prettig voor patiënten, evenals het feit dat onze praktijk 24/7 benaderbaar is. Voor uitslagen geldt dat wij ze, direct nadat we ze van een conclusie hebben voorzien, met een advies online in het patiëntdossier plaatsen. De patiënt informeren we daarover digitaal, die tijdswinst wordt gewaardeerd. Ik reageer ook snel, ik beantwoord meerdere keren per dag e-consults of accordeer recepten. Dat is een vast patroon geworden.”

Actieve promotie

Wat vergt zo’n nieuwe werkwijze van het team? “Scholing, je werkwijze wordt immers aangepast. Maar ook: affiniteit met digitaal werken, nieuwsgierigheid en zin om ermee aan de slag te gaan. Je moet willen schakelen. Omdat dit laatste tevens voor patiënten geldt, promoten we onze digitale aanpak actief: op onze website, bij nieuwe patiënten en tijdens het spreekuur. Zo van: ‘ik hoor graag over een week hoe het met je gaat, stuur me dan even een berichtje’. Dat werkt.”

Nieuw relatie met de patiënt

Verandert deze digitale werkwijze iets aan het persoonlijke contact met patiënten? “De directe benaderbaarheid zorgt misschien wel dat je als huisarts meer als coachend gezien wordt. Een consult wordt voor sommigen ook minder ‘een ding’. De digitale aanpak draagt zeker bij aan de zelfredzaamheid van patiënten. De praktijk leent zich daar wel voor: onze focus ligt op patiënten tussen 20 en 40 jaar.”

En de investeringskosten? “Die vind ik meevallen, zeker als aanvulling op het HIS-contract blijkt digitaal werken kosteneffectief.”

Tips

Tot slot: welke tips heeft Ben voor collega’s? “Begin gewoon voorzichtig, zet geleidelijk modules open en wen aan het systeem. Wees niet bang dat de praktijk ineens overspoeld wordt met tientallen e-consults, dat gebeurt echt niet. Gewoon beginnen, dat is mijn advies. Ik ervaar digitale dienstverlening echt als een verrijking van de praktijk, het maakt ons werk een stuk leuker.”

Algemeen
e-Health
OPEN