Huisarts Arthur Schouten over digitale dienstverlening: ‘Het is gewoon een kwestie van een andere mindset’


De overname van een praktijk in Berkel en Rodenrijs, begin november 2019, vormde voor huisartsen Arthur Schouten en Wouter Kros hét moment om de praktijkvoering optimaal te digitaliseren. Dat levert het team van Huisartsenpraktijk De Groenzoom niet alleen veel efficiëntie op, maar tevens meer flexibiliteit in praktijkvoering. “E-consulten kan ik ook vanuit huis beantwoorden.”

Het was even een stap, de overgang van een vrij klassieke praktijkvoering naar ‘digitaal centraal’. “Maar als je zoiets meteen goed wilt doen, is een praktijkovername een ideaal moment,” zegt huisarts Arthur Schouten. “Dat moment hebben we benut. We hebben uitvoerig nagedacht over wat het beste bij ons en onze praktijk zou passen en zijn met het team aan de slag gegaan om op één lijn te komen. Zo wisten we goed wat we konden verwachten.

We werken met ProMedico en zijn, mede met het oog op OPEN, direct gestart met het patiëntenportaal. We maken gebruik van e-consulten en beeldbellen, patiënten kunnen in hun dossier herhaalmedicatie aanvinken en online afspraken plannen. Waar mogelijk werken we digitaal.”

Promoten

“Onze digitale diensten hebben we vanaf dag één gepromoot, op onze nieuwe website en in de praktijk. Als patiënten naar de praktijk bellen, worden ze er via ingesproken boodschappen uitvoerig op geattendeerd. Dat werd snel goed opgepakt, waarna corona voor een stroomversnelling zorgde. Dankzij de nodige updates door de softwareontwikkelaars konden patiënten makkelijker op het portaal komen. Inmiddels is ruim 50% van onze patiënten erop aangesloten, dat moet naar minimaal 80%. Maar we kwamen van 0, dus we zijn niet ontevreden.”

Vreemd

Waar komt Arthur’s ‘digitale drive’ vandaan? “Via de LHV heb ik veel inspirerende nascholingen gevolgd over dit onderwerp. Wouter en ik hebben ook allebei veel vrienden die buiten de geneeskunde werkzaam zijn, waar digitalisering aan de orde van de dag is. Waarom zou dat in de huisartsenpraktijk anders zijn? Het is toch eigenlijk vreemd dat je als patiënt de huisarts alleen maar tussen 8 en 10 uur kunt bereiken en dan ’s middags nog een uurtje. Daarmee kun je in deze tijd echt niet meer bij patiënten aankomen.

Patiënten reageren overwegend positief. Bij een huidklacht bijvoorbeeld werkt een e-consult met foto praktisch en snel. En als je bij het inzien van je dossier merkt dat je cholesterolwaarde dankzij je gezondere leefstijl gedaald is, dan werkt dat motiverend. Natuurlijk, persoonlijk contact is belangrijk en een fysiek consult is soms nodig. Maar voor veel dingen hóef je de dokter echt niet te zien.”

Vanuit huis werken

“De moderne werkwijze werkt efficiënt en biedt ons team meer flexibiliteit. We hebben gezinnen met kleine kinderen en een fulltime werkende partner. Daarom werk ik bijvoorbeeld op donderdag vanuit huis. Ik kan overal digitaal bij, protocollen staan in de cloud. E-consulten hoef ik niet persé vanuit de praktijk af te handelen. Het is gewoon een kwestie van een andere mindset.”

Die mindset moet ook bij de patiënten aanwezig zijn. Niet iedereen wil of kan dat misschien. En hoe zit het met de ouderen? “Je weet dat er bij een overname altijd patiënten zijn die zich gaan verzetten tegen een andere bedrijfsvoering. Bij ons was dat niet anders. Maar als je je keuze toelicht en mensen merken vervolgens de voordelen, dan ontstaat er bij velen begrip.

Vergis je trouwens niet, veel ouderen zijn digitaler dan je denkt. En mensen hebben natuurlijk nog altijd de ouderwetse mogelijkheid om naar de praktijk te bellen voor een afspraak. Het is prettig dat de patiënt die keuze heeft.”

Ongoing process

Is de praktijkdigitalisering daarmee afgerond? Arthur tot slot: “Zeker niet, er zijn voortdurend nieuwe interessante ontwikkelingen, zoals de VIP-app voor bloeddrukmetingen of de SkinVision-app die een risico-inschatting maakt van verdachte huidplekjes. Digitalisering is een ongoing process, daarmee ben je nooit klaar.” 

 

Algemeen
e-Health
OPEN