Begrijpelijke P-regels verdienen extra aandacht


Direct na de start van OPEN verdiepte het team van Huisartsenpraktijk West – GC Krimpen – zich uitvoerig in alle beschikbare informatie. De inzage in het patiëntendossier verloopt inmiddels goed. POH Diana Broere: “Voor een gesprek in de praktijk kan het prettig zijn als patiënten vooraf bijvoorbeeld over waardes geïnformeerd zijn.”

“Uit de filmpjes die ik ter introductie over OPEN bekeken heb, werd duidelijk dat een aantal praktijken hier heel breed mee bezig geweest is. Er werden bijvoorbeeld complete dossiers opgeschoond, dàt hebben wij niet gedaan,” vertelt POH Diana Broere van Huisartsenpraktijk West in GC Krimpen. “Daarvoor hadden én hebben we het gewoon veel te druk in de praktijk, we moesten de juiste prioriteiten stellen. Natuurlijk hebben we wel de OPEN e-learning gedaan en ons goed verdiept in wat online inzage allemaal betekent. Inzage in patiëntendossiers vormde voor ons de eerste stap en die is prima verlopen.” 

Wat noteer je en hoe?

Die eerste stap bracht al meteen een verandering in de tot dan toe gehanteerde registratie teweeg. “Het registreren in de P-regel vraagt om duidelijkere, voor de patiënt beter begrijpelijke, formulering, daar moet je je wel bewust van zijn. Hoe omschrijf je iets duidelijk, welke taal is begrijpelijk voor alle patiënten? Welke afkortingen gebruik je en hoe zit dat met de medische terminologie? Uniformiteit is belangrijk, iedereen registreert immers op een eigen manier dus dat moet anders. Maar ook: wat zijn de rechten van de patiënt, hoe gaan we daarmee om? En wat noteer je, wat wil je dat de patiënt te lezen krijgt? Zo maar een differentiaal diagnose melden kan onrust veroorzaken, dat wil je voorkomen. De term ‘Jip- en Janneke taal’ klinkt misschien wat oneerbiedig, maar deze omschrijft wel goed het uitgangspunt. Die begrijpelijke registratie verdient blijvend extra aandacht en is inmiddels een vast punt geworden op de agenda van ons driemaandelijkse overleg, we evalueren en sturen bij waar nodig.”

Rustige aanpak

Voor het informeren van patiënten koos het team in deze praktijk een rustige aanpak. Om patiënten op hun recht op inzage te wijzen, staat er in de wachtkamer een banner. Patiënten worden tijdens het consult in de spreekkamer op hun recht tot inzage geattendeerd en ook op de website wordt er aandacht aan besteed. “We hebben bewust geen grote campagne opgezet en hebben ook de griepvaccinatie niet benut om patiënten te informeren over hun recht op dossierinzage. Onze aandacht lag hier toch vooral bij het zo veilig en snel mogelijk vaccineren, eventuele ruis wilden we hierbij zo veel mogelijk voorkomen.”

Meer regie bij patiënt door inzicht labwaarden

Hoe beïnvloedt inzage in patiëntendossier Diana’s werk? “Voorheen vroegen patiënten om een uitdraai van labuitslagen, nu kan men deze zelf online inzien. Dus dat scheelt werk. Voor sommige gesprekken in de praktijk is die voorbereiding thuis door patiënten heel prettig, ze kunnen dan sneller gerichte vragen stellen. Een deel van de patiënten benut deze info ook voor een betere regie op de eigen gezondheid. Ik vind wel dat het initiatief daartoe voornamelijk uit de mensen zelf moet komen. Er zijn immers nog altijd patiënten die het fijn vinden om hun informatie en adviezen gewoon van de POH’er te krijgen. Dat is een deel van ons werk, je kijkt goed wie je voor je hebt om maatwerk zorg te kunnen leveren.”

Meteen doorplannen

Volgens Diana verloopt de inzage in patiëntendossiers inmiddels redelijk vloeiend, er zijn nauwelijks patiënten die met vragen daarover naar de praktijk bellen. Over de volgende stap in OPEN wordt nog nagedacht. Er was al een start gemaakt met online afspraken maken, maar in verband met corona is die optie tijdelijk stop gezet. “We vinden het van belang dat elke afspraak duidelijk uitgevraagd kan worden, dat lukt niet met online afspraken. Overigens zie ik voor mijn eigen werk vooralsnog nog geen grote meerwaarde van een online afsprakensysteem. Ik plan nu dikwijls met patiënten meteen een paar afspraken door, waarbij ik precies weet voor welke patiënt ik meer tijd moet reserveren. Dus ik denk niet dat veel van mijn patiënten online afspraken zullen maken. Maar ik kan me zeker voorstellen dat het online afspraken maken de praktijkassistente ontlast, dat zal absoluut in telefoontjes schelen. Voor de herintroductie daarvan zullen we ongetwijfeld eveneens een rustig plan van aanpak kiezen.”

Algemeen
Zorg op afstand (c)
OPEN