‘Online zorgverlening werkt snel en direct’


Huisarts Gabriëlle van Berkel:

‘Online zorgverlening werkt snel en direct’

Sinds de start van haar huisartsenpraktijk in Bergschenhoek begin dit jaar attendeert Gabriëlle van Berkel haar patiënten volop op de mogelijkheden van haar patiëntportaal Mijn Gezondheid.net (MGN). Mét resultaat: 90% van alle inschrijvingen geeft aan er gebruik van te willen maken. Het werkplezier in de praktijk vaart er wel bij. “Ik kan actie ondernemen op het moment dat het mij uitkomt en dat is heel prettig.”

Op het inschrijvingsformulier van de praktijk krijgen patiënten de keuze om gebruik te maken van MGN. Op de website zijn er directe – en duidelijk zichtbare – links naar online inschrijfformulier, online herhaalrecepten bestellen of afspraken maken. De poster in de wachtkamer van de praktijk attendeert er op en wie de praktijk belt, krijgt de online opties van de praktijk te horen. “Ik zet breed in en dat werkt,” zegt huisarts Gabriëlle van Berkel lachend. “Van alle patiënten die zich inschrijven wenst slechts tien procent geen gebruik te maken van MGN. Over het algemeen zijn dat ouderen die heel weinig met een computer doen of mensen die vrezen voor hun privacy. Als zulke patiënten in de praktijk komen, komt het gesprek soms op het gebruik van MGN. Dan leg ik de werkwijze plus voordelen uit, waarbij ik ook de privacyaspecten toelicht. Dan kan het voorkomen dat mensen alsnog overstag gaan.”

 

Dagelijks e-consulten

In principe heeft Gabriëlle in het portaal alle functies geopend staan die voor patiënten zonder extra kosten toegankelijk zijn. Vooral herhaalrecepten en het e-consult worden actief benut: “Ik heb dagelijks e-consulten, soms zijn het er twee, dan weer zijn het er tien. Bij herhaalrecepten speelt wel dat al mijn patiënten nieuw zijn, ik moet per patiënt eerst opnieuw een medicijn voorschrijven voordat het herhaald kan worden. Als dat geregeld is, scheelt de online herhaalreceptenoptie heel veel telefoontjes naar de praktijk.”

Dat geldt ook voor het doorgeven van onderzoeksuitslagen. “Aanvankelijk werkte ik zonder assistente en belde ik zelf alle uitslagen door. Dankzij MGN zijn die telefoontjes verleden tijd, die tijdswinst van het systeem is fijn. Ik vind het ook heel prettig om, tijdens het afhandelen van de post ’s avonds, patiënten te kunnen mailen dat zij hun uitslag direct online kunnen bekijken. Dat scheelt mij de volgende ochtend weer tijd. Ik kan actie ondernemen op het moment dat het mij uitkomt. Patiënten kunnen dat op hun beurt ook. Het leveren van deze online zorg op maat werkt snel en direct.”


Vragen over dossier

Merkt Gabriëlle dat mensen, eenmaal over de ‘digitale’ streep, meer functies van OPEN gaan benutten? “Ja, mensen bekijken hun dossier, dat merk uit de vragen die ik daarover gesteld krijg. Die vragen beantwoord ik zo goed mogelijk, soms betreft het een opmerking die door hun vorige huisarts in het dossier is gezet. Tegelijkertijd zie ik in sommige dossiers dat aangemelde patiënten nog niet hebben ingelogd. Mocht dat tijdens een consult in de praktijk ter sprake komen, dan adviseer ik hen dat wel. Maar de meesten loggen direct in, waarna zij gebruik kunnen maken van de online mogelijkheden.”


‘Het kan ook online’

Welk advies geeft Gabriëlle aan collega’s die hun online dienstverlening willen stimuleren? “Attendeer patiënten op alle mogelijke manieren dat het contact met de huisarts ook online kan. Aanvankelijk zal er sprake zijn van een overlap, mensen zijn toch gewend om te bellen. Het kan misschien even wennen zijn. Maar als die hobbel eenmaal genomen is, levert online zorgverlening echt voordelen op.”

Zorg op afstand (c)
OPEN