Scenario's code zwart


Sinds december 2021 is in de zorg fase 2D van kracht: zowel in ziekenhuizen als in thuiszorg en verpleeghuizen kan - ondanks de stabilisatie van het aantal nieuwe coronapatiënten per dag - niet meer alle zorg verleend worden. De druk op de zorg is hoog; er is veel uitval in de eerste lijn, thuiszorg en tweede lijn. Huisartsen zijn de nodige extra tijd kwijt aan het organiseren van zorg voor patiënten, waardoor het niet altijd meer lukt om de kwaliteit te bieden die we in Nederland gewend zijn.

Fase 2D is de laatste stap voor fase 3, code zwart. In het geval van code zwart zult u veel vaker naast de patiënten staan waarvoor op dat moment geen goede zorg te regelen is (in ziekenhuizen, thuiszorg en verpleeghuizen). We willen u vragen om in uw praktijk/wijk/HAgro nu alvast na te denken wat fase 3/code zwart voor uw praktijk betekent. Welke ondersteuning heeft u hierbij nodig en/ of welke ondersteuning zou u kunnen bieden?

Hieronder leest u welke praktische hulp momenteel al beschikbaar is om uw patiënt in de wijk te ondersteunen.

Waar kunt u in de wijk terecht voor praktisch hulp voor uw patiënten?

  • De welzijnsaanbieders in Rotterdam, verenigd in Win010 (Welzijn in Rotterdam), werken intensief samen. In alle Rotterdamse gebieden hebben de welzijnsorganisaties een belteam van vrijwilligers samengesteld. Daar kan iedereen terecht voor een praktische vraag (zoals een verzoek tot boodschappen) of gewoon voor een praatje. Hier staan de nummers die daarvoor bereikbaar zijn. NB: De vrijwilligers verrichten géén zorghandelingen (denk aan het aan- of uittrekken van steunkousen of het douchen van mensen).
  • Voor de gebieden buiten Rotterdam vindt u hier de contactgegevens van de betreffende welzijnspartijen. Zij kunnen u informeren over de bij hen beschikbare praktische hulp aan uw patiënten.
  • De welzijnsorganisaties zijn actief op Zorgdomein, u kunt uw patiënten dus eenvoudig via Zorgdomein doorverwijzen. De welzijnsorganisaties vragen u om uw verwijzing goed toe te lichten.
  • Mantelzorgers krijgen op dit moment mogelijk extra vraag van hun naaste. Wees hierop bedacht bij uw patiënten van wie u weet dat zij als mantelzorger fungeren. Ter ondersteuning treft u hier een korte checklist met praktische adviezen, bruikbare tips en nuttige contactgegevens ter ondersteuning van uw zorg. Ook de welzijnsorganisaties maken een (bel)ronde langs de mantelzorgers die bij hen bekend zijn.

Mogelijke scenario’s
Wanneer fase 3 (code zwart) van kracht wordt, is het nodig om ook in de huisartsenzorg het aantal patiëntbewegingen nog verder te beperken. Tegelijkertijd zullen er vanwege stagnatie in de keten meer zorgvragen bij de huisartsenzorg terecht komen. Om ook dan nog aan de andere zorgvragen te kunnen blijven voldoen, zal afschalen van niet urgente chronische zorg in de eerste lijn onvermijdelijk zijn. Binnen IZER wordt al per zorgpad gekeken hoe dit het beste aangepakt kan worden, zodat de plannen klaarliggen als dit aan de orde komt.

Binnen de HAROP is samen met de RAOZ en RONAZ veelvuldig overleg over de stappen die dan in de eerste lijn nodig zijn, om goede en verantwoorde (spoed)zorg te kunnen blijven leveren. Op dit moment wordt binnen de HAP Rotterdam en IZER een aantal noodscenario’s uitgewerkt, zodat we snel kunnen schakelen als dit nodig is.

Meer weten?
Het spreekt voor zich dat we u op de hoogte houden van de actuele ontwikkelingen. Daartoe horen we horen ook graag uw signalen vanuit de praktijk of wijk. En heeft u vragen over of ideeën voor uw praktijk of wijk? Neemt u dan contact op met medisch directeur Martine Uil, m.uil@rijnmonddokters.nl of projectleider Wanda Krouwel, w.krouwel@rijnmonddokters.nl.